باتری UPS چیست؟

باتری یو پی اس یک منبع تغذیه‌ بی وقفه و باتری پشتیبان است. این نوع باتری‌ ها با آمپراژ استاندارد ۹AH تا ۲۰۰AH تولید می‌شوند و انرژی الکتریکی مورد نیاز برای روشن ماندن دستگاه‌هایی مانند شبکه‌ها، پایگاه‌های داده، اتاق کامپیوترها و سایر تجهیزات الکتریکی سازمانی را تأمین می‌کنند.

به ‌طور کلی باتری یو پی اس با تأمین برق سایر دستگاه‌ها در شرایط اضطراری و قطع برق اصلی، از تجهیزات الکترونیکی محافظت می‌کند و مانع از خسارت مالی ناشی از خرابی سیستم‌ها و دستگاه‌های برقی در اثر قطع ناگهانی برق می‌شود.

ضایعات این باتری‌ها قابل بازیافت هستند و براساس وزن آنها خریداری می‌شوند. قیمت باطری فرسوده ups براساس وزن آن یعنی کیلویی یا هر آمپر ساعت خریداری می‌شود. هر چه ضایعات یا فلزات یک باطری ‌ها از نظر وزنی سنگین‌تر باشد، قیمت خرید بیشتری خواهد داشت. این باتری ‌ها معمولاً به ‌صورت عمده خریداری می‌شوند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های باتری یو پی اس و باتری ماشین

برای بررسی بهتر باتری یو پی اس و باتری خودرو، با هم مشخصات و ویژگی‌های آنها را بررسی می‌کنیم:

مشخصات باتری خودرو و باتری ups

باتری ‌های خودرو طوری طراحی شده‌اند که مقدار بسیار زیادی از جریان الکتریکی را برای مدت زمان طولانی و جهت تأمین قدرت استارت خودرو و روشن کردن ماشین تأمین کند. از باتری خودرو در اتومبیل‌های شخصی، اتوبوس، کامیون و تراکتورها استفاده می‌شود.

در حالی که باتری یو پی اس برای تغذیه‌ تجهیزات مخابراتی و تجهیزات الکتریکی، رایانه‌ها و پایگاه‌های داده استفاده می‌شود. این باتری ‌ها در صورت قطع ناگهانی برق، برق مصرفی دستگاه‌ها را تأمین می‌کنند و مانع از خرابی سیستم‌ها و دستگاه‌های برقی و بروز خسارات مالی می‌شود.

ساختار و نوع ذخیره انرژی در این باتری‌ها

باتری‌ های ماشین و باتری ‌های یو پی اس هر دو دارای ولتاژ ۱۲ ولت هستند. هر دو از سرب و اسید برای تولید انرژی استفاده می‌کنند و جریان کم برق را به ‌طور پیوسته و برای مدت طولانی تأمین می‌کنند، ولی از نظر ظاهری کمی با هم تفاوت دارند.

مقایسه‌ی ظرفیت ذخیره انرژی در این باتری ‌ها

تعداد پلیت‌های سربی باتری خودرو در مقایسه با باتری یو پی اس زیادتر و نازک‌تر است. این موضوع باعث بالا رفتن سطح برخورد و واکنش صفحات الکترود با الکترولیت و در نتیجه تولید جریان برق زیاد در مدت زمان کم می‌شود.

ولی در مورد باتری‌های ups، تعداد پلیت‌های الکترود سربی کمتر و حجم آنها بیشتر است. این ویژگی باعث شده باتری یو پی اس بتواند مقدار ثابتی از جریان برق را برای مدت طولانی فراهم کند، چون مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا جریان الکتریکی تولید شود.

نحوه روشن شدن باتری ماشین و باتری ups

باتری ماشین از نوع استارتی و از جنس سرب-اسید است. عملکرد این باتری بر پایه واکنش اسید سولفوریک است. ولی باتری ups از نوع باتری ذخیره انرژی و از جنس کادمیوم-سیلد اسید است.

خرابی یا فرسودگی در این باتری ‌ها

در باتری ‌های یو پی اس از نمد و فیبر برای محافظت از باتری استفاده می‌شود و امکان نشت اسید و هیدروژن وجود ندارد. ولی باتری ماشین در اثر ضربه یا آسیب دچار نشت می‌شود و حتی در برخی موارد رسوب سطحی و خوردگی هم پیدا می‌کند.

باتری ماشین

باتری ماشین

آیا می‌شود به‌ جای باتری خودرو از باتری یو پی اس استفاده کرد؟

با توجه به تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که در بخش قبل درباره این دو باتری بررسی کردیم، ممکن تصور کنید می‌شود از این دو باتری به‌ جای هم استفاده کرد. ولی در واقع این طور نیست و باتری یو پی اس و باتری ماشین از نظر نوع عملکرد با هم تفاوت دارند. تنها استفاده‌ای که در مورد باتری‌های یو پی اس می‌توانیم انجام دهیم، استفاده از آنها برای روشن کردن یا شارژ باتری خودرو است.

مطلب کامل و توضیحات بیشتر در سایت اخبار و اطلاعات ماشین

در واقع باتری ‌های ups خروجی ۲۲۰ ولت دارند و می‌توانند برای مدتی برق سایر تأمین کننده های نیرو رو تأمین کنند. اما چه در شرایطی که از باتری ماشین برای یو پی اس استفاده کنیم، چه حالتی که با استفاده از اینورتر خروجی باتری خودرو را به ۲۲۰ تبدیل کنیم، ولتاژ خروجی بعد از مدتی افت خواهد کرد. به علاوه، اگر باتری یو پی اس از نوع آفلاین یا بی کیفیت باشد، به مصرف‌کننده ها آسیب می‌رساند و به‌ دلیل افت ولتاژ باتری یو پی اس خطا داده و قطع می‌شود.

تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین